blog
nieszablonowe pomysły
metodyczne refleksje
gotowe materiały
Rozkręć uczniów po wakacjach
Pierwszy tydzień szkoły to coś więcej niż tylko przedstawienie programu nauczania, przedmiotowego systemu oceniania i lekcje “organizacyjne.” To czas, kiedy kształtujemy atmosferę na cały rok, budujemy relacje i tworzymy klasę, w której uczniowie czują się bezpieczni,...
Jak piętrzyć nawyki do poziomu C1 (część 4)
Piętrzenie nawyków to metoda, którą poznałam dzięki książce Jamesa Clear’a Atomic habits.* Polega ona na dołożeniu nowego nawyku do starego według formuły: Po … [obecny nawyk], zrobię … [nowy nawyk]. Np.:Po przygotowaniu sobie śniadania, zatrzymam się na minutę i...
Wyprawa na poziom C1 z deliberate practice (część 3)
Malcolm Gladwell w książce Outliers. The Story of Success proponuje zasadę 10,000 godzin, która w dużym uproszczeniu brzmi: potrzeba 10,000 godzin intensywnych ćwiczeń, aby opanować daną umiejętność na mistrzowskim poziomie. A Anders Ericsson (Peak. Secrets from the...
Wyprawa na poziom C1 z … kaizen (część 2)
Metoda małych kroków … czyli kaizen w praktyce edukacyjnej. Kaizen to japońska filozofia spokojnego ulepszania, gładkiego poprawiania, mikrodoskonalenia. To stały, nieprzerwany proces dążenia do poprawy, ale nie zrywami, z nakładem ogromnego wysiłku, lecz małymi...
O dobrych butach trekkingowych, czyli wyprawa na poziom C1 (część 1)
Jak wejść na poziom C1?Jeśli masz uczniów na poziomie B2, to jestem pewna, że często słyszysz to pytanie. Poziom B2 to takie wygodne, ulubione (troszkę rozdeptane) domowe papucie. Bardzo w nich jest naszym uczniom wygodnie, ponieważ na tym poziomie znają już...
Po nitce do pamięci
Jako dziecko uwielbiałam rozplątywać włóczkę i zwijać ją w zgrabne motki. Z plątaniny wełny powstawała zgrabna kuleczka. Potrafiłam spędzać tak godziny - fascynowało mnie jak wokół palca, z nitkowego chaosu, nawija się cały motek. Dziś podobnie planuję lekcje. Z...
Po co psu ogon, czyli o celu lekcji
Mam takiego małego świra. Uwielbiam obserwować zachowanie psów i ich ogonów. Zauważyłeś/aś, że inaczej wyglądają one (ogony) kiedy witają swoich właścicieli, inaczej kiedy spotykają „obcego” na swoim terytorium, kiedy szczekają, a jeszcze inaczej kiedy śpią? Ogon jest...
Planowanie pod myślenie
W pierwszym tygodniu stycznia internet kipiał poradami jak dobrze zaplanować swoje cele na nowy rok, jak planować, by realizować, jak wizualizować, by się zmotywować, jak się motywować, by zrealizować. I tak w kółko. Miałam tego trochę dość, bo ja staram się od...
O planowaniu lekcji – trochę inaczej
OK, planowanie zajęć wcale tak nie wygląda, że siedzę sobie w kawiarni z serniczkiem i dłubie w komórce myśląc, które z własnych materiałów wykorzystam. Prawda jest taka, że jestem wtedy jeszcze bardziej rozczochrana, zapisuję plan blokowy w wysłużonym zeszycie lub...
Przedmioty z podręcznika, czyli o wzbudzaniu ciekawości
Co mają ze sobą wspólnego te przedmioty?Wszystkie symbolizują tematykę kolejnego podręcznikowego unitu, który zacznę z moimi pierwszoklasistami już dzisiaj. Zadaniem uczniów będzie zapisać z czym kojarzy im się dany przedmiot i jak może być on powiązany z tematami...