Co mają ze sobą wspólnego te przedmioty?

Wszystkie symbolizują tematykę kolejnego podręcznikowego unitu, który zacznę z moimi pierwszoklasistami już dzisiaj. Zadaniem uczniów będzie zapisać z czym kojarzy im się dany przedmiot i jak może być on powiązany z tematami naszych kolejnych lekcji. Ważne, by zapisali swoje skojarzenia w zeszycie. Następnie poproszę ich, by podzielili się na forum swoimi „podejrzeniami” i je porównali. 

A teraz moja kolej. Powiem im, że te wszystkie przedmioty pojawią się na różne sposoby podczas naszych kolejnych lekcji. Czasem przedmiot będzie wspomniany w tekście, który będziemy czytać, czasem w pojawi się w listeningu, czasem w zdaniu z ćwiczenia Use of English, a jeszcze innym razem na zdjęciu w podręczniku.  Ich zadaniem będzie „wytropienie” danego przedmiotu i zapisanie, obok swojego pierwotnego przewidywania, roli jaką odegrał podczas lekcji (czy było to słowo, gramatyka, motyw tekstu, wspomnienie w wysłuchanej rozmowie). Pod koniec unitu ponownie porównamy, czy wszyscy „zauważyli” przedmiot w tym samym kontekście. 

W tym ćwiczeniu chodzi nie tylko o pozyskanie uwagi i wzbudzenie ciekawości uczniów na początku lekcji, ale umiejętne nimi sterowanie przez serię lekcji. Otwarcie luki informacyjnej niezmiennie przygotowuje uczniów do procesu nauki, a ciekawość, oczekiwanie i zaskoczenie kiedy zobaczą/usłyszą/odczytają przedmiot z pierwszej lekcji gwarantuje prawie stały przypływ dopaminy, który z kolei pobudza hipokamp odpowiedzialny za pamięć długotrwałą. Zadanie to działa zatem nie tylko w  pierwszej chwili lekcji, ale utrzymuje swoją ważność dopóki nie zostanie odkryta ostatni przedmiot z kolażu. Ciekawość i Uwaga, które bywają ulotne, utrzymywane są w tym przypadku przez kilka lekcji. 

Warto poszerzyć to ćwiczenie i w ramach powtórzenia po zakończeniu unitu zapytać uczniów jakie przedmioty dodaliby do kolażu. Poproszę ich, by dorzucili od siebie 3 przedmioty, które uznają za kluczowe w zakończonym dziale. Oczywiście z uzasadnieniem. Bo to wcale nie muszą być przedmioty, które zostały wspomniane, ale również takie, które nawiązują do tematyki poprzez ich własne skojarzenia. A może w tym uzasadnieniu wykorzystają właśnie wprowadzone słownictwo i gramatykę? To również super sposób na podsumowanie i powtórzenie działu, połączone z myśleniem krytycznym i personalizacją.

P.S. Przedmioty na obrazku tytułowym nawiązują do unitu 4 podręcznika High Note 3 wyd. Pearson.