Leksykalna rozgwiazda, czyli Visuwords

W pracy ze słownictwem na poziomie C1-C2 wykorzystuję wiele „słownikopochodnych” internetowych stron i narzędzi. Jednym z nich, do którego często wracam, jest visuwords.com. Jest to zwizualizowany słownik i tezaurus w jednym, narzędzie, które pokazuje zależności i relacje pomiędzy słowami i zmusza je do niekończącego się pączkowania. Visuwords ma wiele zastosowań, a oto kilka moich ulubionych sposobów. 

1. Klucz do tekstu

Proszę uczniów, by po przeczytaniu tekstu streścili go jednym słowem. Następnie wpisują to słowo w Visuwords i rozbudowują siatkę skojarzeń. Czy są w stanie z tych skojarzeń odbudować tematykę tekstu?

Wersja odwrócona: przed czytaniem tekstu podaję uczniom kluczowe słowo dla jego treści, proszę, aby rozbudowali go w Visuwords, a następnie przewidzieli tematykę tekstu na podstawie tej siatki. 

2. Zbadaj nowe słowa

Z tekstu wybieramy 10 nowych słów i badamy je w Visuwords. Uczniowie układają ich alternatywne definicje z użyciem słów, które widzą na „węzełkach”. Pomaga im w tym legenda w lewym górnym rogu z opisem funkcji linii i strzałek. 

3.  Podróż słowa

Przed lekcją wybieram słowo „do zbadania” (na przykład takie, które pojawiło się na poprzednich zajęciach) i analizuję go w Visuwords klikając w węzełki między słowami. Wyznaczam przystanek docelowy gdzie podróż się kończy. Na przykład: słowo startowe „revival” doprowadza mnie, po kliknięciu kilku węzełków, do „leapfrog”. Podczas lekcji proszę uczniów, by za pomocą Visuwords odtworzyli drogę „mojego” słowa”, a następnie by ułożyli krótką historyjkę z wykorzystaniem „słów-przystanków”, które napotkali w drodze do „leapfrog”. 

4. Niewinne słowo

Proszę uczniów, by wybrali słowo, po którym juz wiele się nie spodziewają, bo znają je już od dawna i często używają. Następnie wpisują je do Visuwords i badają jego głębię, wielość i złożoność znaczeń. Wystarczą 3 minuty, by odkryli odcienie znaczeniowe, kolokacje i różnorodne synonimy, o których nie mieli bladego pojęcia. Chętnie dzielą się swoimi odkryciami z grupą. Aby ograniczyć nieco taką wymianę czasowo, proszę, by wybrali tylko jeden fakt z „życia” swojego słowo, który ich zaskoczył, zastanowił, rozśmieszył itp. 

5. Dobra zabawa

Visuwords jest słownikiem graficznym: klikając na węzełki rozbudowujemy siatkę powiązań. Uczniowie nieźle się przy tym bawią, na przykład przeciągając słowo po ekranie lub przesuwając „punkt obserwacyjny”. Dlaczego mieliby się trochę nie pobawić zanim padną konkretne pytania?

  • How many types of „queue” are there?
  • What does „computer science” have to do with „queue”  
  • Which meaning of „queue” has the most nodes?
  • How do you say in English „wepchnąć sie do kolejki”?

Taka zabawa zostawia przecież mnóstwo śladów pamięciowych, które wystarczy wzmocnić na kolejnych zajęciach. 

 

Jestem pewna, że bawiąc się Visuwords wpadniesz na super pomysły, które zabierzesz ze sobą do klasy. Podziel się nimi koniecznie!