Kiedy czytam kryminały nie mam takich wypieków jak podczas czytania corocznych raportów i analiz Oxford Languages „Word of the Year”.
Właśnie pochłonęłam opracowanie najważniejszych słów dla roku 2020, bezprecedensowego roku, jak sami przyznacie. Tego czasu nie da się zamknąć jednym tylko słowem, dlatego Oxford Languages proponuje aż 48! Cała analiza dostępna tutaj:
https://languages.oup.com/word-of-the-year/2020/
A ponieważ jestem totalnie „mad about words”, to od razu przemaszerowała mi w głowie armia pomysłów na wykorzystanie tego materiału. Maszerowała, paradowała, defilowała i spać nie dawała … I musiałam, po prostu musiałam stworzyć z tego lekcję i do niej materiał. Ufff, jaka ulga!
Lekcja składa się z 3 zadań i jednego projektu.
TASK 1: Definicje, DEFINICJE i DeFInicJE, czyli od słownika do pomysłownika.
Uczniowie dopasowują definicje słownikowe, a następnie układają własne „filtrując” słowo przez swoje doświadczenie, wiedzę, kreatywność i poczucie humoru. Grupa zgaduje słowo pasujące do kreatywnej definicji.
TASK 2: I dlatego …, czyli od skutku do przyczyny;
Uczniowie układają przyczynowo-skutkowy ciąg wydarzeń do podanych zdań, a następnie tworzą własne zdanie do kolejnych logicznych narracji.
TASK 3: 20 pytań, czyli od zdania do pytania;
Uczniowie zadają 20 pytań do zdania ze słówek roku. Poszerzają w ten sposób swoją wiedzę i pogłębiają zrozumienie danego zjawiska.
PROJEKT: Kapsuła czasu
Każde z powyższych zadań oprócz umiejętności językowych rozwija myślenie krytyczne i logiczne, opiniowanie i argumentowanie, podejmowanie decyzji i dokonywanie wyboru. Te słowa to samo życie!!
Super pomysł!
Jestem na etapie ćwiczenia word building. To będzie świetnym zakończeniem tego modułu.
Baaardzo się cieszę, pozdrawiam!:)
Świetne materiały! Dzisiaj wykorzystałam je na zajęciach. Ja i uczennica byłyśmy zachwycone. Z pewnością wykorzystam je jeszcze nie raz 🙂
Cudowna wiadomość, dziękuję! Gratuluję dobrej lekcji i zapraszam po więcej podobnych materiałów i pomysłów!:)