Już długi czas mam niezwykłą przyjemność pracować w krainie jednorożców. Obserwuję ich rozwój, codzienne poczynania, pielęgnuję dobre nawyki, dbam o zbilansowaną dietę, motywuję do nieustannego wysiłku. Odbiło mi? Przecież każdy wie, że jestem nauczycielką. Nauczycielką poziomów C1-C2. A to takie jednorożce w krainie ELT.
Wiele osób wie, że istnieją, ale niewiele je widziało. Jeszcze mniej liczni mogą z nimi pracować. Dlatego czuję się wyróżniona i wdzięczna, że mam ich na co dzień.
Kim jest zatem ten jednorożec zwany „advanced learner”? (Nie lubię polskiego tłumaczenia „osoba posługująca się językiem obcym na poziomie zaawansowanym”).
- swobodnie posługuje się angielskim w jego naturalnym wydaniu;
- zna kolokacje, koligacje, idiomy, czasowniki frazalne, utarte zwroty, zbitki wyrazowe i często używa ich automatycznie;
- gramatyka może go jeszcze zaskoczyć;
- w mówieniu ma „flow”, bo ogląda dużo YT, z pisaniem trochę się męczy;
- lubi przyswajać język przez zdobywanie nowej wiedzy – przy okazji, dlatego uwielbia CLILowanie;
- najlepiej rozwija się językowo przez własne zainteresowania;
- świadomy swoich językowych mocnych i słabych stron;
- odpowiedzialny, zmotywowany, zdeterminowany na cel;
- wykonuje dużo dobrej roboty poza środowiskiem klasowym, świadomie lub nieświadomie;
- pozornie samowystarczalny, bo przeszedł już dłuuugą drogę w nauce języka, często pracuje w trybie „self-study”, ale dzięki temu wie również jak wiele pracy jeszcze przed nim;
- ambitny perfekcjonista, prawie nigdy nie jest do końca zadowolony ze swoich kompetencji i „wykonu”;
- wymagający – potrzebuje niezwykłych bodźców językowych do dalszego rozwoju (niesztampowe ćwiczenia, oryginalne zadania, projekty, materiały „szyte na miarę”) …
W literaturze fachowej ciężko jest znaleźć charakterystykę ucznia na poziomie C1-C2, bo przecież każdy wie jak wygląda jednorożec. Jeśli zaglądasz tutaj, to pewnie, tak jak ja, o jednorożcach wiesz wiele. Tworzysz dla nich i z nimi językową magię. Jacy są Twoi uczniowie C1/C2? Podziel się swoimi obserwacjami!